František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

Zděchov

1944, olej na plátně

V první polovině čtyřicátých let se Foltýn soustředil prakticky výhradně na krajinomalbu. Představovala určitý únik před tíživou dobou nacistické okupace a zároveň téma, kterým se v symbolistní rovině daly vyjadřovat postoje umělce k aktuální politické situaci a přitom se nevystavovat riziku perzekuce ze strany protektorátních úřadů. Foltýn také usiloval o přijetí do Syndikátu výtvarných umělců československých, což byla jediná možnost, jak na území Protektorátu Čechy a Morava legálně působit jako profesionální výtvarník. Předešlá abstraktní fáze Foltýnovy tvorby v době nacistické ostrakizace tzv. zvrhlého umění by při snaze o vstup do Syndikátu působila jako značně problematická.

Motivy pro své malby hledal autor především na Vysočině, kde část války pobýval. Valašská obec Zděchov položená pod hřebenem Javorníků představuje jednu z mála výjimek. Typická Foltýnova krajinářská kompozice spočívá ve výběru menšího výřezu z vesnice, v němž se kolem horizontální osy soustředí nahuštěné chalupy a prostor se směrem dolů i nahoru rozvolňuje do částí zachycujících zem, horský hřeben a nebe. V první polovině čtyřicátých let pracoval malíř s temnými barvami odstupňovanými do jemných přechodů odstínů. Krajinomalbám dominují tmavě šedé a fialové tóny. Na tomto obraze ale představují celý kolorit. Jako plnohodnotná barva se zde objevuje i černá, kterou v krajinomalbách první poloviny dvacátých let používal Foltýn jen pro linie obrysů. I v rámci temných obrazů z doby okupace patří Zděchov mezi nejtmavší z nich.

František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.

 

 

Zavřít
Loading...