Jaroslav Král (1883 Malešov – 1942 Osvětim)
Zátiší s banánem
1930, olej na plátně
Od konce dvacátých let se Král ve velké míře zaměřoval na malby zátiší. Zátiší zachycující běžné předměty, které člověka doma obklopují, patřila už od začátku mezi oblíbené náměty kubistů. I když kubismus ovlivňoval Krále už od začátku dekády, nevěnoval tématu zátiší pozornost. Soustředil se na ně až s nástupem třetí vlny kubismu, kdy se na tento druh malby upnula pozornost jeho vrstevníků, v čele s Emilem Fillou. Silnou inspiraci pro československé umělce v tomto ohledu, kromě aktuálních stylových inovací Pabla Picassa, představovalo dílo nedávno zesnulého kubisty Juana Grise.
Nejčastější autorův motiv v zátiších představuje ovoce naskládané na mísách nebo přímo na stole. Obraz Zátiší s banánem zachovává ještě předmětnost zobrazených objektů. V intencích původního kubismu se snaží zachytit trojrozměrnost věcí. Kombinuje tak několik úhlů pohledu, z nadhledu, ve stejné rovině i z boku. Přitom ovoce i mísu zobrazuje v rámci možností kubismem ovlivněného umění poměrně realisticky. Základní tóny barev také odpovídají skutečnosti. Zelené jsou hrozny, hrušky nedozrálý banán, oranžové citrusy, hnědá deska stolu, bílý ubrus se šedými stíny. Král ovšem zobrazené objekty geometricky redukuje a kompozici rytmizuje. Výrazné obrysové linie oddělují dílčí plochy, jejichž roli konstrukčního dílu celkové kompozice zdůrazní různé barevné tóny přesně vyhraničené zmíněnými liniemi.
Jaroslav Král (1883 Malešov – 1942 Osvětim)
Jaroslav Král vystudoval Uměleckoprůmyslovou školu a Akademii výtvarných umění v Praze. Po pedagogickém působení v Mladě Boleslavi v letech 1909-1913 a krátké kariéře umělce ve svobodném povolání se v roce 1916 usadil v Brně (přesněji řečeno v Králově Poli, které bylo v roce 1919 připojeno k Brnu). Působil zde jako učitel kreslení na Českém státním gymnáziu a v letech 1921-1928 na Vysokém učení technickém. Stal se jednou z nejvýraznějších osobností českojazyčné výtvarné scény v Brně, jak po stránce umělecké, tak po stránce organizační. Stál u transformace Klubu přátel umění do KVU Aleš a byl zakládajícím členem Skupiny výtvarných umělců. Patřil také mezi členy SVU Mánes v Praze. Byl silně levicově orientovaný. Své postoje aktivně projevoval členstvím v Levé frontě, podporou republikánských sil ve španělské občanské válce a emigrantů z nacistického Německa. To po nacistické okupaci Československa vedlo k jeho zatčení a deportaci do koncentračního tábora. Královo dílo v sobě zahrnuje prvky kubismu, sociálního umění a neoklasicismu. Po souboru uměleckých děl Antonína Procházky představují jeho obrazy druhý nejvýznamnější konvolut výtvarných prací meziválečného umění ve sbírkách Muzea města Brna.