František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)
Velká kompozice
1937-1938, olej na plátně
V roce 1937 se Foltýn natrvalo usadil v Brně a prožil zde druhou polovinu života. Vedle Antonína Procházky a Jaroslava Krále tak představoval třetí nejvýraznější osobnost místní Skupiny výtvarných umělců. I když mohl být vnímán jako příklad úspěšného umělce, který se vrátil domů z hlavního centra světového umění, právě způsob tvorby, který si v Paříži osvojil, nenacházel v soudobém Československu mnoho styčných bodů a ohlasů. Artificialismus a následně surrealismus, které ve svých počátcích s fenoménem abstrakce do jisté míry pracovaly, se v třicátých letech už ubíraly jiným směrem. Možnosti uplatnění Foltýnovy spíše geometricky orientované abstrakce zde byly minimální. Autor tak posunul svou abstraktní tvorbu blíže náladám orfického a lyrického kubismu, které měly v předešlých letech v Československu větší ohlas.
Typický znak Foltýnových obrazů po jeho návratu do Československa představuje tmavé pozadí, z nějž vystupují světlejší barevné tvary. S barvou pracuje malíř citlivěji. Jemně ji modeluje a neslouží mu už jen k racionálnímu vymezení ploch tvarů. Místo základních geometrických útvarů získávají převahu odvozené oblé tvary. Jejich obrysová linie se blíží tradičnímu autorovu prvku amébovitého jádra. Kompozice získává melodický rytmus, který působí na divákovy emoce a vyvolává dojem hudebnosti výtvarného díla.
František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)
František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.