František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

Rybník

1922, olej na plátně

V roce 1921 se Foltýn na pozvání správce a později ředitele Východoslovenského muzea v Košicích Josefa Poláka přestěhoval do Košic. Pod Polákovou patronací se tam začátkem dvacátých let rozvíjel výtvarný život a působili maďarští avantgardní levicoví malíři, kteří po porážce Maďarské republiky rad uprchli ze své země a v první polovině dvacátých let spoluvytvářeli z Košic důležité regionální kulturní centrum. V jejich okruhu se Foltýn posunul od postimpresionistických začátků k moderní malbě ovlivněné kubismem a expresionismem. Tematicky se zaměřoval na figurální a krajinářské výjevy ze Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Obraz Rybník zachycující podkarpatskou vesnici je zásadní svým kompozičním řešením. V centrálním ohnisku stojí kostel, který souměrně obklopují vesnické domy a ty pak kopcovitá krajina se stromy. V dolní polovině obrazu hladina rybníka souměrně zrcadlí vesnici a stromy. Vzniká tak kompozice, v níž se od centrálního zrcadlového kostela v souměrných kruzích k okraji plátna odvíjí vesnice a venkovská krajina. Zrcadlovým zdvojením získávají objekty krystalickou strukturu. Malbě dominují modré a červené tóny. Kubistické a expresionistické prvky se liší od podobně stylově zaměřených obrazů bývalých členů Osmy, kde díla Emila Filly a Antonína Procházky prozrazují francouzské vlivy. Foltýnovy objekty podobné krystalům a dominující odstíny modré a červené naopak připomínají tvorbu německé expresionistické skupiny Der blaue Reiter. Je v tom možné sledovat vliv maďarského malíře Gejzy Schillera, s nímž se Foltýn v Košicích sblížil. Gejza Schiller před příchodem do Košic působil v Berlíně, kde ho patrně učil Lyonel Feininger, významný člen skupiny Der blaue Reiter.

František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.

Zavřít
Loading...