František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

Most

1922, olej na lepence

Obraz Most nepůsobí z výtvarného hlediska tak radikálně jako Rybník z téhož roku. Při zběžném pohledu se zdá, že odpovídá více klasickému pojetí krajiny. Obrysy věcněji malovaných objektů ale vytvářejí jasně vymezenou geometrickou strukturu přímek a diagonál, které důvtipný použitím rovnoběžek a kolmic dodávají obrazu prostorovou hloubku a dynamiku. Obdobně jako i v jiných malbách košického období Foltýn využívá vodní plochu jako výtvarný prvek, který mu umožňuje využít efekt zrcadlení jako konstrukční nástroj. Mostní oblouk se prostřednictvím reflexu na hladině mění v kruh, který vytváří centrální ohnisko kompozice.  Kolem něj se pak seskupují ostatní stavební části obrazu, budovy, stromy, kopce. Štíhlé topoly představují pro autorovy výtvarné účely nejvhodnější strom. Protažením své siluety odrazem na řece se stávají vertikálami, které určují výškovou osu obrazu. Odraz mostovky s linií břehu a horizontu řeky formují uprostřed centrálního kruhu lichoběžník, který zvýrazňuje hloubku kompozice.

Barevnou strukturu tvoří modrá, červená a zelená. Jejich odstíny jsou charakteristické pro Foltýnovu tvorbu košického období. K expresivnímu dojmu obrazu přispívá autorova práce s barevnými pastami. Při jejich nanášení mu nejde jen o koloristický efekt, ale pro výtvarné účely využívá jejich hmotnou podstatu. V některých částech kompozice nanáší husté promodelované vrstvy, na jiných místech nechává působit samotnou strukturu nezamalovaného plátna.

František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.

Zavřít
Loading...