Emanuel Hrbek (1897 České Budějovice – 1975 Brno)

Listopad

1944, olej na překližce

Nacistická okupace vedla mnohé malíře k ústupu do ústraní a do jisté míry k  soukromé tvorbě, která nebyla primárně určena pro výstavní síně. Pro Emanuela Hrbka to neznamenalo zásadní změnu. Jeho umělecké aktivity v oblasti volné tvorby měly tento charakter vždy. Ve veřejném prostoru se profesně etabloval na poli užitého umění a do obecného povědomí vstupovaly jím navržená loga, plakáty, knihy. Jeho malby ovšem plně odpovídaly typickým znakům tvorby malířů první poloviny čtyřicátých let. Spojovaly je tísnivé nálady, temná barevnost a mnohdy v symbolistních náznacích ukryté významy.

Obraz Listopad ukazuje všechny přednosti, které si Hrbek jako úspěšný protagonista grafického designu vybudoval. Přesvědčivě rozvržená kompozice, schopnost vyvolat dojem monumentality i v díle malých rozměrů, účelná práce s barvami, cit pro dekorativnost představují silné a nadčasové stránky malby. I dnes by bylo možné představit si ji jako současně působící výtvarné řešení alba gothic rockové nebo metalové hudební skupiny nebo obalu počítačové hry s hororovou tematikou. Ponurou náladu pozdního podzimu vyvolává nejen motiv hřbitova s náhrobky, kde se mezi funerálními plastikami objevuje až surrealisticky působící postava anděla smrti, letící krkavec a toulavý pes. Až démonicky ji umocňuje barevnost založená pouze na bohaté škále odstínů červené.   

Emanuel Hrbek (1897 České Budějovice – 1975 Brno)

Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde po jejím dokončení působil jako asistent a vedl večerní školu kreslení? V roce 1924 byl jmenován profesorem užité grafiky a dekorativní malby na Škole uměleckých řemesel v Brně, kam přesídlil. Kromě malířské tvorby má zásadní význam především jeho tvorba v oblasti užité grafiky a typografie. Jeho monumentální výtvarné realizace ve veřejném prostoru souvisejí s dekorativní a užitou tvorbou. Emanuel Hrbek vytvořil dnešní sgrafita na fasádě tzv. Domu pánů z Lipé v Brně, která nahradila starší sgrafita od Emila Pirchana. Spolupracoval s architektem Bohuslavem Fuchsem na jeho brněnských architektonických projektech. Pro interiér pavilonu Brno na Výstavišti navrhl plastickou nástěnnou kompozici, pro hotel Avion neonové logo nad vstupem do budovy. Na výstavě EXPO 1937 v Paříži (Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne) získal Zlatou medaili za užitou grafiku.

Zavřít
Loading...