František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)
Krajina u Letovic
1946, olej na plátně
Zatímco ve třicátých letech se Foltýn věnoval abstraktnímu umění, v době nacistické okupace se přeorientoval na v podstatě realistickou krajinomalbu. Krajinářské tvorbě zůstal věrný i po skončení druhé světové války, i když se vrátil i k abstraktní tvorbě. Dále pokračoval ve stylu krajinomalby, jíž se věnoval v první polovině čtyřicátých let. Po osvobození se ale proměnila barevná škála obrazů. I když malíř nadále používal tlumené kalné tóny založené na jemných přechodech odstínů, zřetelně svou paletu prosvětlil. Tmavé šedé a fialové nahradily světlejší šedě, modře, zeleně a hnědě. Místo sumárního malířského přednesu začal věnovat větší pozornost detailům.
Podobně jako na tomto obraze z podhůří Vysočiny se i na dalších krajinomalbách z jiných lokalit objevuje široký kopec s plochým vrcholem, který je situován do středu kompozice a rozprostírá se do celé její šíře. Malíř hledal v krajině kopce připomínající stolové hory anebo alespoň úhly pohledu, z nichž tak působily. Hodily se mu do kompozičního vzorce obrazu, který pro něj byl důležitější než realistická dokumentace podoby konkrétní krajiny. Lze zde sledovat spojitost s Foltýnovými abstraktními obrazy z třicátých let, k nimž se po druhé světové válce v části své tvorby znovu vracel. Kompoziční centrum jeho abstraktních děl představovalo jádro, amorfní geometrický tvar, kolem nějž se rozvíjela výstavba obrazu. Obdobně i u těchto krajinomaleb kopec zhutňuje střed kompozice, kolem nějž se rozprostírá nebe a louky.
František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)
František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.