František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

Kompozice

1933, olej na plátně

Pařížský pobyt přinesl Foltýnovi velké množství tvůrčích podnětů. Z pestré škály výtvarných stylů druhé poloviny dvacátých let se nejvíce přimkl k rodící se geometrické abstrakci. V době, kdy se usadil ve francouzském hlavním městě, probíhalo na výtvarné scéně pnutí, které vyústilo u řady imaginativních umělců původně využívajících abstraktní postupy k rozchodu s abstrakcí a vydání se na cestu surrealismu. Ti druzí se pak v abstraktním umění v opozici k surrealismu soustředili na jeho racionální geometrickou složku. V roce 1929 založili skupinu Cercle et Carré a po jejím brzkém zániku pak v roce 1931 Abstraction-Création. Foltýn se stal členem obou sdružení a účastnil se jejich výstav. I když žádná ze skupin ve své době nedosáhla masovějšího zájmu veřejnosti, jsou dnes vnímány jako klíčové milníky v dějinách abstraktního umění. Foltýn v nich působil po boku tak významných osobností moderního umění jako Vasilij Kandinskij, Piet Mondrian, Hans Arp nebo František Kupka.

Obraz Kompozice namalovaný na konci autorova pařížského pobytu dobře demonstruje jeho přístup k abstraktní tvorbě. Foltýn se oprošťuje od reálného světa, který člověka obklopuje, ale vytváří novou autonomní skutečnost, jejíž hmotnou existenci člověk plně vnímá svým zrakem. Obraz zachycuje trojrozměrný prostor, který plánovitě vzniká vrstvením ploch za sebe. Abstraktní objekty jsou ploché a tvoří je základní geometrické tvary jako obdélníky, čtverce, lichoběžníky, kruhy. Klíčovou složku obrazu představuje barva. Barva neexistuje jako abstrahovaná veličina, ale přesně vymezuje tvary. Každý geometrický tvar získává svou existenci tím, že ho určuje barva nanesená v jednotném odstínu. Obrysy uzavírají plochu tvaru a společně s barvou vytvářejí iluzi objemu. Typickým prvkem pro Foltýnovy pařížské abstraktní obrazy je jádro, organický útvar kroutící se uzavřené linie. Amébovitý tvar evokuje pocit dynamiky a proměnlivosti a tím i živoucího organismu, skrze nějž se dají vidět barevné plochy, a který je zároveň uzavírá pevně vymezeného celku. Obraz Kompozice zachycuje zároveň dvě varianty těchto útvarů. Jednak jde o malé jádro v centrálním ohnisku vyvolávající dojem středobodu celku, jednak velké jádro, které celou sestavu obklopuje a uzavírá.

František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.

Zavřít
Loading...