František Malý (1900 Litomyšl – 1980 Brno)
Kolonie
1943, olej na plátně
Tvorba Františka Malého ve čtyřicátých letech, kdy se zaměřoval na záběry z liduprázdných městských ulic, konvenuje s díly dalších malířů, kteří se v období nacistické okupace věnovali obdobné městské tematice. V námětech z pustých měst se hledá vyjádření tísnivých pocitů umělců za nacistické okupace. Jen obtížně by se daná interpretace dala aplikovat na díla Františka Malého. Jeho prázdné ulice vyzařují až pohádkově snovou poetičnost. Pocit stísněnosti v nich chybí. Snad by se případně dalo mluvit o potřebě snového úniku mimo protektorátní realitu. Především ovšem autorovy obrazy dané doby představují logický článek na cestě mezi symbolistně impresionistickými začátky následovanými prvorepublikovými kubistickými projevy a surrealistickou malbou, která plně ovládla jeho tvorbu v poválečném období. Malého městské krajiny čtyřicátých let ve svých urbanistických strukturách nesou stopy kubistického zájmu o geometrické struktury v reálném světě a zároveň imaginativní pohled na skutečnost, který se v autorových surrealistických obrazech přetavil ve fantaskní děje a konfigurace zobrazených objektů.
Na rozdíl od jiných obrazů s městskou tematikou nese Kolonie obecný název. Vyobrazená čtvrť se velmi podobá té z obrazu Kamenná kolonie. Odpovídá tomu jak architektura, tak barevnost růžových a tyrkysových domů, stejný modrý odstín nebe a hnědý země. Vše zalévá obdobně stejné magické světlo. Jako inspirace tedy mohla malíři sloužit brněnská Kamenná kolonie, což by bez srovnání se zmíněným obrazem nebylo možné zjistit. Námět nouzové kolonie slouží umělci jako podklad, z nějž vytváří vlastní imaginativní vizi městské čtvrti, která spíše než ve skutečnosti existuje v nadreálném světě.
František Malý (1900 Litomyšl – 1980 Brno)
František Malý vystudoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze. Vedle malířské profese tvořil také jako textilní výtvarník a scénograf. V období první republiky žil v Bratislavě, kde působil jako umělecký vedoucí gobelínových dílen Společnosti pre umelecký priemysel, podniku Detva – československý ľudový priemysel a profesor na Škole umeleckých riemesel. V roce 1939 přesídlil do Brna, kde působil jako profesor na Škole uměleckých řemesel. Byl členem Umelecké besedy slovenské v Bratislavě, Skupiny výtvarných umělců v Brně, po druhé světové válce SVU Aleš a Svazu československých výtvarných umělců. Patřil mezi významné představitele metafyzické malby a surrealismu u nás. V zahraničí slavil úspěchy především jako textilní výtvarník (Grand Prix za kolekci tkaného textilu v belgickém Líége).