František Malý (1900 Litomyšl – 1980 Brno)
Kamenná kolonie
1943, olej na plátně
V první polovině čtyřicátých let se řada československých malířů bez ohledu na stylové zaměření ve velké míře věnovala tématu města, jehož ulice zachycovali bez lidí nebo s naprostým minimem figurální stafáže. Patřil mezi ně i František Malý. Kamenná kolonie představovala po Divišově čtvrti druhou největší nouzovou kolonii v Brně. Vznikla v bývalé pískovně ve svahu Červeného kopce na Starém Brně v polovině dvacátých let 20. století, v době největší vlny zakládání nouzových kolonií. Usazovali se v ní především dělníci ze starobrněnských cihelen na opačné straně kopce. Kolonie se rozrostla do velikosti přibližně 130 domů, tedy zhruba do velikosti dvou třetin Divišovy čtvrti.
Malíř nezachytil reálnou podobu Kamenné kolonie. Námět se mu stal pouze záminkou pro vytvoření obecné urbanistické struktury typu dělnických kolonií dvacátých let, přízemních domků nahuštěných na sebe ve spleti úzkých uliček. Reálná není ani barevnost. Tmavě růžové a tyrkysové stěny domů a červené střechy pod magicky modrým nebem působí až pohádkově. Poetičnost zcela vymazala syrový charakter nouzové kolonie. Ta se mění ve snovou vizi. I když se autor v jiných fázích své tvorby věnoval surrealismu, jeho městské krajiny první poloviny čtyřicátých let s nadreálnými motivy přímo nepracují. Spíše se svými prázdnými ulicemi, nevysloveným pocitem tajemna, obesněním zdánlivě reálného záběru ze skutečnosti blíží metafyzické malbě.
František Malý (1900 Litomyšl – 1980 Brno)
František Malý vystudoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze. Vedle malířské profese tvořil také jako textilní výtvarník a scénograf. V období první republiky žil v Bratislavě, kde působil jako umělecký vedoucí gobelínových dílen Společnosti pre umelecký priemysel, podniku Detva – československý ľudový priemysel a profesor na Škole umeleckých riemesel. V roce 1939 přesídlil do Brna, kde působil jako profesor na Škole uměleckých řemesel. Byl členem Umelecké besedy slovenské v Bratislavě, Skupiny výtvarných umělců v Brně, po druhé světové válce SVU Aleš a Svazu československých výtvarných umělců. Patřil mezi významné představitele metafyzické malby a surrealismu u nás. V zahraničí slavil úspěchy především jako textilní výtvarník (Grand Prix za kolekci tkaného textilu v belgickém Líége).