Emanuel Hrbek (1897 České Budějovice – 1975 Brno)

Drama v úplňku

1941, kombinovaná technika na papíře

Emanuel Hrbek byl uznávaný jako typograf a inovátor v oblasti grafického designu. Volné malířské a kreslířské tvorbě se věnoval především jako své osobní zálibě. I když danou výtvarnou činnost prováděl ve svém volném čase, který mu zůstal vedle plnění profesních zakázek z oblasti užité grafiky, působí jeho malby a kresby uceleně a lze v nich sledovat kompaktní umělecký vývoj. Ve třicátých letech se v obrazech projevují dílčí vlivy kubismu, po druhé světové válce je charakterizují témata ze socialistické společnosti, mnohdy ovšem s tragickým nebo ironickým podtónem. Pro Hrbkovu tvorbu první poloviny čtyřicátých let je příznačná temná nálada a barevnost propojená se symbolistními jinotaji.

Jako grafický designer měl Hrbek vytříbený smysl pro kompozici. Rozměrové poměrně malý obraz Drama v úplňku působí dojmem monumentality, kterou malíř založil na pádném rozmístění tří hlavních motivů kompozice, loveckého psa, skrčené lidské postavy na vyvýšeném břehu se stromy a měsíce v úplňku. Vytvářejí akcentovaný trojúhelník a současně jejich umístěním do různých prostorových plánů evokují dojem trojrozměrné hloubky. Výraz kompozice umocňuje dekorativně efektivní rozvržení barev. Malíř pracuje s jemnými přechody odstínů, které odpovídají souzvuku s měsíčním svitem zalévajícím krajinu. Zároveň ale dokázal navodit iluzi výrazově symbolistních ploch, kdy v jednotlivých sekcích obrazu citlivě převažují červené, modrozelené, modrofialové nebo hnědé tóny. Číhající lovecký pes bedlivě sleduje podezřele se chovajícího člověka a se vztyčenými ušima číhá a připravuje se k akci. Noční obloha zahalená temnými mraky, kterou proniká záře úplňku, přispívá k atmosféře, která navozuje dojem, že se schyluje k nějaké dramatické a tajemstvím obestřené akci.

Emanuel Hrbek (1897 České Budějovice – 1975 Brno)

Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, kde po jejím dokončení působil jako asistent a vedl večerní školu kreslení? V roce 1924 byl jmenován profesorem užité grafiky a dekorativní malby na Škole uměleckých řemesel v Brně, kam přesídlil. Kromě malířské tvorby má zásadní význam především jeho tvorba v oblasti užité grafiky a typografie. Jeho monumentální výtvarné realizace ve veřejném prostoru souvisejí s dekorativní a užitou tvorbou. Emanuel Hrbek vytvořil dnešní sgrafita na fasádě tzv. Domu pánů z Lipé v Brně, která nahradila starší sgrafita od Emila Pirchana. Spolupracoval s architektem Bohuslavem Fuchsem na jeho brněnských architektonických projektech. Pro interiér pavilonu Brno na Výstavišti navrhl plastickou nástěnnou kompozici, pro hotel Avion neonové logo nad vstupem do budovy. Na výstavě EXPO 1937 v Paříži (Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne) získal Zlatou medaili za užitou grafiku.

 

Zavřít
Loading...