Ludwig Blum
Děvčátko s loutkou
1920, olej na plátně
Když se v roce 1960 přestěhovalo Muzeum města Brna na hrad Špilberk, byla provedena nová důkladná inventarizace sbírkových předmětů. Vzhledem k neúplné evidenci, byla řada uměleckých děl inventarizována bez jakýchkoli historických nebo archivních podkladů. Po roce 1945 bylo systematicky vymazáváno povědomí o moravskoněmeckých autorech, kteří dříve představovali většinu moravské umělecké scény. I odborná veřejnost měla poměrně malé znalosti o rakouských a německých autorech 19. století. Obraz Děvčátko s loutkou byl při tomto omezeném objemu vědomostí zinventarizován jako dílo Leonharda Bluma. Styl malby ani signatura ale tvorbě mnichovského malíře Leonharda Bluma neodpovídá. Navíc šlo o malíře, který neměl vazby na Moravu. Malba, signatura i historické souvislosti ukazují na autorství brněnského židovského malíře Ludwiga Bluma.
Ludwig Blum je světově proslulý svými obrazy ze Svaté země, které zachycují její historická místa, ale i současný život. Jsou typické prudkým slunečním světlem a zářivými barvami typickými pro atmosféru Blízkého východu. Obraz Děvčátko s loutkou patří mezi rané Blumovy práce z doby před první návštěvou Svaté země, která na něj udělala velký dojem a ukázala směr jeho další tvorbě. V době vzniku obrazu studoval malíř ještě na Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Franze Thieleho. I když malba není přímo ovlivněna Thieleho stylem, drží se podobně klasického pojetí, které není poznamenáno soudobými moderními směry. Výrazně temnosvitné řešení obrazu, které v té době bylo v brněnském prostředí v jiné podobě obvyklé jen v tvorbě Karla Truppeho, dodává zdánlivě nekonfliktnímu měšťanskému portrétu až strašidelný ráz. Přízračný dojem umocňují dívčiny hračky. Kašpárkovitá panenka v ruce a plyšový medvěd sedící na křesle působí spíše jako kulisy strašidelného příběhu. Efektní barevný kontrast dívčiných černých šatů a bílé mašle tento dojem umocňují.
Ludwig Blum (1891 Brno – 1974 Jeruzalém)
Ludwig Blum pocházel z židovské kupecké rodiny z tehdy ještě předměstské Líšně. Studoval soukromě u malíře Davida Kohna ve Vídni. Po první světové válce vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze. V roce 1923 odešel v rámci třetí alijy do Jeruzaléma, kde se usadil. Stal se jedním ze zakladatelů moderního izraelského malířství. Kulturní život ve Svaté zemi byl tehdy teprve na začátku svého rozvoje. Blum proto dlouhodobě pobýval v Evropě, kde vystavoval a prodával své obrazy. Maloval motivy z Izraele s impresionisticky ostrým světlem a výraznými barvami. Opakovaně pobýval v Brně, kde byl vnímán jako součást místní moravskoněmecké výtavrné scény. Mährischer Kunstverein mu uspořádal dvě samostatné výstavy. V Brně se nachází i nejmonumentálnější Blumovo dílo Panorama Jeruzaléma z Hory Olivetské, které namaloval v letech 1937-1938 pro Biblické muzeum při Augustiniánském klášteře na Starém Brně. Ve třicátých letech Blum také dlouhodobě pobýval a vystavoval v Londýně. Od roku 1938 žil už převážně v Izraeli.