František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

Chalupy v Horní Rožínce

1944, olej na plátně

S nástupem nacistické okupace došlo k zásadnímu zlomu ve Foltýnově tvorbě. Z abstraktní malby se přeorientoval na krajinomalbu, na kterou se v první polovině čtyřicátých let výhradně zaměřil. Obdobný obrat ke krajinomalbě charakterizoval v daném období i tvorbu dalších československých malířů. Ve Foltýnově případě šlo ale o posun nejzřetelnější. Z nejabstraktnějšího brněnského a patrně i československého malíře se náhle stal v zásadě realistický krajinář. Krajinomalbě se věnoval už v první polovině dvacátých let. Tehdy mu ale daný výtvarný žánr sloužil jako prostředek k uplatnění modernistických postupů. Autorovy krajinomalby první poloviny čtyřicátých let charakterizuje temná barevnost, ponurá nálada, absence figurální stafáže a náměty z oblasti Vysočiny.

Obraz Chalupy v z Horní Rožínce podobně jako řada dalších Foltýnových krajinomaleb daného období místo širšího záběru přináší jen fragmentární výřez z obce ležící v blízkosti hradu Pernštejna. Při pohledu do vybraného zákoutí zahušťuje malíř střed kompozice strukturou domů a po vertikální ose ji na obou stranách rozvolňuje. Chalupy, země v popředí, svah v pozadí a nebe vytvářejí jasně vydefinované oddělené objemy. Umělec do určité míry použil strukturu svých abstraktních kompozic, kterou obalil reálnou krajinou. Koloritu dominují šedé a fialové odstíny doplněné kalnou zelení stromů a modří nebe. Na rozdíl od zřetelně vymezených výrazných barev první poloviny dvacátých let se barevná škála zakládá na pozvolných přechodech odstínů. Temný kolorit evokuje tíživou dobu nacistické okupace.

František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)

František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.

Zavřít
Loading...