Jan Maria Najmr (1920 Brno – 2003 Brno)
Čekání
40. léta 20. století, olej na plátně
Doba nacistické okupace se projevila v díle řady soudobých umělců tísnivou náladou a temnými náměty. Obraz Čekání zachycuje tři postavy v pusté odlidštěné chodbě úřadu. Dojem bezútěšnosti umocňuje sugestivní barevnost, kterou ovládají studené odstíny šedých a hnědých. Najmr jimi nemaluje pouze architekturu, ale i samotné postavy. Získávají tak až mrtvolně studený výraz. Zjednodušené v ostrých liniích modelované rysy tváří evokují dojem soch a umocňují pocit ztuhlé beznaděje zobrazených osob.
Žena se šátkem ve středním věku a pár mladých lidí naznačuje, že postavy mohou představovat členy jedné rodiny, matku a její dvě děti nebo ještě nesezdaný pár jednoho z dětí. Scéna z chodby protektorátního úřadu může souviset z předvoláním mladých lidí k odvodu k totálnímu nasazení na práci do Německé říše. Vzhledem k obtížným pracovním podmínkám a spojeneckým náletům šlo o nebezpečnou práci, kdy se odhaduje, že zhruba desetina odvedených zaplatila totální nasazení životem, ať již v důsledku válečných operací na místě nebo následkem vyčerpání organismu v následujících měsících po návratu domů. Autor patřil k ročníkům, které podléhaly odvodní povinnosti k totálnímu nasazení. Konkrétní důvod čekání a návštěvy budovy vyobrazeném na malbě ale neuvedl. Obsah díla tak získává zobecňující význam. Konkrétní zážitek z protektorátního úřadu se tak posunuje do symbolické roviny. Může být interpretován jako symbol čekárny na smrt týkající se každého člověka. V šedohnědé barevné škále se objevuje jediný tón, který se od ní odlišuje. Tím je blankytné nebe za oknem na konci chodby v pozadí. Modrá barva naděje tak tady působí jako znak konce pozemské cesty a následné vysvobození z útrap tohoto světa.
Jan Maria Najmr (1920 Brno – 2003 Brno)
Jan Maria Najmr vystudoval Školu uměleckých řemesel a Seminář dějin umění na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Byl členem SVU Aleš, Bloku československých výtvarných umělců a Skupiny M. V letech 1963-1982 působil jako ředitel Střední umělecko-průmyslové školy (bývalá Škola uměleckých řemesel) v Brně. Vytvořil řadu výtvarných realizací pro veřejné budovy na Moravě (Elektrodům v Brně, Správní budova Nové ocelárny v Ostravě-Vítkovicích, Hotel International v Brně). Kromě sporadických účastí na skupinových výstavách v zahraničí se jeho tvorba i výstavní činnost soustředila na jihomoravský region.