František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)
Abstraktní kompozice
30. léta 20. stol., olej na plátně
V průběhu třicátých let se Foltýnova abstraktní tvorba posunovala více k organickým tvarům. Autor nadále pracoval s prostorovým plánem a hloubku kompozice budoval řazením plošných útvarů za sebe. Obraz Abstraktní kompozice ukazuje velkou variabilitu tvarů umocněnou pestrou barevnou skladbou, kdy s výjimkou zelené využívá všechny primární a sekundární barvy, tedy modrou, červenou, žlutou, oranžovou a fialovou, které doplňují hlavní nespektrální barvy, černá, bílá, šedá, hnědá a růžová. Foltýn tak v díle vytváří složitější soustavu komplementárních kontrastů i souzvuků. Kroutící se linie, kterou autor ve svých obrazech systematicky vytvářel prvek jádra, nabývá v tomto případě několika podob od uzavřeného elipsovitého celku po otevřené amorfní entity. Spíš než přesná konstrukce typických abstraktních obrazů Foltýnova pařížského období vyznívá z Abstraktní kompozice dojem určité hravosti a spontánnosti. Snad lze v tomto pojetí hledat souvislost se snahou najít styčné body s lyrickým kubismem, který byl v té době rozšířený v Československu.
František Foltýn (1891 Královské Stachy – 1976 Brno)
František Foltýn studoval na Uměleckoprůmyslové škole v Praze, kterou nedokončil, protože byl odveden do první světové války. Po válce působil na Slovensku v Bratislavě a poté v Košicích. V letech 1923-1934 žil v Paříži. Studoval tam na Académie Julian a Académie de la Grande Chaumière, soukromých akademiích, z nichž vyšli klíčoví představitelé moderního umění. V Paříži se Foltýn začal věnovat abstraktní malbě. V roce 1930 vstoupil do skupiny Cercle et Carré a v roce 1931 se stal zakládajícím členem skupiny Abstraction-Création. Obě skupiny sehrály klíčovou úlohu ve světových dějinách abstraktního umění. Foltýn tak tvořil v okruhu nejvýznamnějších představitelů tohoto výtvarného směru. V roce 1934 se vrátil do Československa a v roce 1937 se usadil v Brně, s nímž ho už před odchodem do Paříže spojovalo členství ve Skupině výtvarných umělců. Foltýnova tvorba je stylově velmi pestrá. Pokrývá jak polohu realistickou v širším slova smyslu, tak abstraktní. Zdánlivě protikladně zaměřené stylové fáze se u něj v průběhu let opakovaně střídaly.