• Letní festival staré hudby 2014

    Kde jinde by se měly v Brně uskutečnit koncerty staré hudby než na hradě Špilberku?  Návštěvníky čeká po čtyři večery bohatý program v mezinárodním obsazení v prostředí reprezentačního sálu Ogilvy.

    PROGRAM

    pátek  4. 7. v 19h
    Novello Cupido – italské milostné písně raného 17. století

    La Romanina:
    Beatriz Lafont Murcia (ES) – zpěv, theorba a barokní kytara
    Pau Canyigueral Rodríguez (ES) – zpěv

    V 17. století se zpěváci často sami doprovázeli na loutnu, harfu či další nástroje. Tuto obdivuhodnou a dnes již neobvyklou praxi umožňující dokonalé souznění zpěvu a instrumentálního doprovodu oživilo španělské duo La Romanina. Ve skladbách slavných italských autorů, jako jsou Claudio Monteverdi, Giulio  Caccini, Giorlamo Frescobaldi či skladatelka Francesca Caccini, zpěváci Beatriz Lafont Murcia a  Pau Canyigueral Rodríguez přináší do 21. století jedinečnou atmosféru hudebního umění v jeho podobě z doby před čtyřmi stoletími.

    Více informací o interpretech i o programu najdete zde.

    neděle 20. 7. v 19h
    Co tě rmoutí, duše má
    Lidský hlas a viola da gamba – jedinečné spojení německé barokní hudby

    Voce di Cordi:
    Marie Žárská (alt), Magda Uhlířová (diskantová a basová viola), Pavel Drbal (basová viola da gamba), Balázs Adorján (basová viola da gamba), Martin Gedeon (basová viola da gamba), Pia Frenzel (basová viola da gamba), Lukáš Vendl (varhanní pozitiv)

    Skladby raného německého baroka a zvláště pak ty pro violové consorty se v České republice provozují zřídkakdy. Program představí díla skladatelů raného německého baroka, jako jsou Dietrich Buxtehude, Heinrich Schutz či Franz Tunder, jehož skladby dosud v ČR nezazněly. Dále zazní díla dvou generací slavné skladatelské rodiny Bachů – Johanna Christopha a Johanna Sebastiana. Pro skladby určené violovému consortu  je až na několik výjimek typické smutné až melancholické ladění. Tematikou skladeb tak bývá pláč nad ztrátou blízkého člověka, lítost nad hříchy, strach ze smrti. Neodmyslitelnou součástí programu je však také jedna z nejslavnějších skladeb pro alt a sólovou violu da gamba – oslavná a rytmická skladba Jubilate Domino od Dietricha Buxtehudeho a několik ryze instrumentálních tanečních skladeb od Isaaca Posche.

     Více informací o interpretech i o programu najdete zde.

    Čtvrtek 14. 8. v 19h
    Anděl a ďábel / Marais a Forqueray
    Zlatý věk francouzského baroka ve virtuózním provedení

    Petr Wagner – viola da gamba

    Jan Čižmář – theorba

     Za zlatý věk violy da gamba ve všech jejích podobách lze obecně označit období od poloviny 16. do druhé poloviny 18. století. Spolu s loutnou a jejími dobovými variantami, jako je theorba či arciloutna, představovala viola da gamba až do sklonku 18. století jednu z mála spojnic s vymírajícím světem aristokracie, jejího vybraného vkusu, dramatického patosu, pompy, ale i oduševnělého světa jejích intelektuálních elit.

    Koncert je věnován tvorbě virtuózních francouzských gambistů Marina Maraise a Antoina Forqueraye. O dvou nejznámějších hudebních rivalech zlatého období francouzského baroka se s fanatismem i úctou šuškalo, přelo a nadávalo snad po celé Evropě přelomu 17. a 18. století. Zmínky o andělu a ďáblovi, kteří se v osobách Marina Maraise a Antoina Forqueraye utkávali a rvali na poli božské hudby, plnily stránky dobových hudebních časopisů, osvícenských encyklopedií, ale i veřejných provolání a pamfletů. To však nemění nic na tom, že oba představují vedle Jeana-Baptisty Lullyho, Marca-Antoina Charpentiera, Jeana-Féry Rebela a Françoise Couperina to nejlepší, co světu francouzské baroko dalo.

    Úterý 23. 9. v 19h
    Z císařské pokladnice
    Hudba na rakousko-italských zámeckých dvorech

     Ester Neumann (AT) – barokní housle

    Barbara Maria Willi (DE) – varhany

    Jan Čižmář – loutna

     Barokní hudba je dodnes bezednou pokladnicí skrývající mistrovská umělecká díla, která nejen stále udivují svou krásou a virtuozitou, ale přinášejí i jedinečnou výpověď o každodenním životě, radostech a strastech našich předků. A právě královské a šlechtické dvory byly v minulých staletích místy, kde se umění pěstovalo v nejširším měřítku. Knihovny a archivy stále skrývají ve svých útrobách dnes neznámá díla, čekající na své znovuobjevení.  Jedním z takových dodnes nedoceněných klenotů jsou skladby sedmnáctého století pro housle a basso continuo vyprávějící o stesku, lásce a útrapách lidského života v sedmnáctém století.

    Vstupenky na koncerty lze zakoupit ve Student Agency a Turistickém informačním centru Brno.